Piekeren

Als je veel piekert kan dit een grote invloed hebben op je dagelijks functioneren, je gezondheid en je welbevinden.

Als je veel piekert kun je last hebben van allerlei van lichamelijke klachten zoals:

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Verminderde eetlust en slechter slapen
  • Spanning in nek en schouders of knarsetanden

Veel piekeren zorgt vaak ook voor ‘piekergedrag’, zoals:

  • Moeilijke situaties vermijden
  • Moeite met beslissen en/of dingen uitstellen
  • Onzekerheid en somberheid
  • Jezelf terugtrekken

Klachten waarbij vaak wordt gepiekerd zijn onder meer stress, depressie, burnout, alcohol- en drugsgebruik, faalangst, relatieproblemen en eetproblemen.
Hoe meer je piekert en ervan overtuigd bent dat wat je denkt ook feitelijk waar is, hoe zwaarder het wordt. Daarom is bij veel psychische klachten het piekeren stoppen vaak een belangrijke eerste stap.

Stoppen met piekeren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Na langdurig piekeren zijn bepaalde gedachtepatronen ‘ingesleten’ en het is belangrijk om nieuwe opties te gaan leren zien.
Bij Psycholoog van Nu werken we met verschillende methodieken om de begeleiding op jou af te stemmen.
Wil je zelf alvast wat meer lezen over hoe je kunt stoppen met piekeren? Via deze link kun je dit boek bestellen.